Нетен месечен доход от 1491 евро е необходим за издръжката на тричленно семейство с двама работещи и едно дете до 14 години, а 828 евро – за сам живеещ работещ човек. Това показват данните на Конфедерацията на независимите синдикати в България (КНСБ) за второто тримесечие на 2026 г., представени от главния икономист на синдиката и директор на Института за социални и синдикални изследвания и обучение Любослав Костов.
На тримесечна база необходимият доход за издръжка е нараснал с 1,3%, или с 18 евро за тричленно семейство и с 10 евро за един работещ. На годишна база увеличението е 6,1%, което означава ръст от 84 евро за семейство и 48 евро за самостоятелно живеещ човек.
По думите на Костов настоящата минимална работна заплата покрива едва между 55 и 60% от необходимия нетен доход за издръжка. Според изчисленията на КНСБ един работещ трябва да получава най-малко 1067 евро брутно възнаграждение, за да може да покрива основните си разходи. При семейство с двама възрастни и едно дете всеки от родителите трябва да получава около 961 евро.
От КНСБ посочват, че увеличението на необходимия доход се дължи на по-високите цени на природния газ, електроенергията за бизнеса, петрола и производствените разходи. Заместник-директорът на Института за социални и синдикални изследвания и обучение Виолета Иванова отбеляза, че продължава поскъпването както на хранителните продукти, така и на основни услуги.
По данни на синдиката необходимият месечен разход за храна и обществено хранене за един работещ вече достига 332 евро. Най-осезаемо са поскъпнали плодовете, месото и месните продукти, захарта, хлябът и хлебните изделия. Ръст се отчита и при електроенергията, наемите, образованието, здравеопазването и свободното време.
Според КНСБ 56,5% от наетите в страната се осигуряват на доход, по-нисък от необходимата заплата за издръжка.
От синдиката изразиха тревога и заради инфлацията. По думите на Любослав Костов тя достига 5,2% в България при средно 2,9% за Европейския съюз, като страната ни е сред държавите с най-бързо поскъпване на основните стоки и услуги.
Костов коментира и предвиденото в бюджета за 2026 г. запазване на минималната работна заплата на сегашното ѝ ниво от 620,20 евро, като заяви, че КНСБ ще продължи да настоява за транспониране на европейската директива за адекватните минимални работни заплати и за въвеждане на механизъм за определяне на заплатата за издръжка. По думите му по-високата минимална заплата допринася за ограничаване на неравенствата и има положителен ефект върху икономиката.










